Koninklijke familie

Het Koninklijk huis bestaat uit tien leden: Koning Willem Alexander, Koningin Máxima, Prinses Catharina-Amalia, Prinses Alexia, Prinses Ariane, Prinses Beatrix, Prins Constantijn, Prinses Laurentien, Prinses Margriet en Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven.

De koninklijke familie is groter. Tot de Koninklijke familie behoren naast de leden van het Koninklijk Huis ook: Prins Friso (overleden op 12 augustus 2013), Prinses Mabel, Prins Maurits, Prinses Marilène, Prins Bernhard, Prinses Annette, Prins Pieter-Christiaan, Prinses Anita, Prins Floris, Prinses Aimée,  Prinses Irene en Prinses Christina en hun (aangetrouwde) kinderen en kleinkinderen. De Prinsen Maurits en Bernhard en hun echtgenotes zijn sinds het aantreden van Prins Willem-Alexander als Koning geen lid meer van het Koninklijk Huis. Dit geldt ook voor de drie kinderen van Prins Constantijn en Prinses Laurentien.

Hieronder een korte beschrijving van een aantal leden van het Koninklijk huis. Voor een volledig overzicht van en veel meer informatie over het de Koninklijke familie kun je terecht op de officiële website van het Koninklijk huis: www.koninklijkhuis.nl.

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander

Op 30 april 2013 volgde Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zijn moeder op als Koning der Nederlanden. De Koning is getrouwd met Koningin Máxima. Ze hebben drie dochters, Prinses Catharina-Amalia (de Prinses van Oranje), Prinses Alexia en Prinses Ariane.

Willem-Alexander Claus George Ferdinand is op 27 april 1967 als eerste kind van Prinses Beatrix en Prins Claus geboren in het Academisch Ziekenhuis in Utrecht.

De Koning is volgens de Grondwet, samen met de ministers, lid van de regering. De Grondwet bepaalt dat de Koning onschendbaar is en dat de ministers tegenover het parlement verantwoordelijk zijn voor alle regeringsdaden. De besluitvorming berust bij de ministers, die samen de ministerraad vormen.

Hare Majesteit Koningin Máxima

Koningin Máxima is getrouwd met Koning Willem-Alexander.

Koningin Máxima wordt op 17 mei 1971 als Máxima Zorreguieta geboren in Buenos Aires (Argentinië). Zij is de dochter van de Jorge Horacio Zorreguieta en María del Carmen Cerruti de Zorreguieta. Koningin Máxima heeft twee broers, één zuster en drie halfzusters. Zij is opgegroeid in Buenos Aires.

Prinses Beatrix

Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix was van 1980 tot 2013 Koningin der Nederlanden. Op 30 april 2013 werd Prinses Beatrix opgevolgd door haar oudste zoon Willem-Alexander. Hiervoor was zij 33 jaar Koningin der Nederlanden.

Prinses Beatrix was getrouwd met Prins Claus der Nederlanden. Zij kregen drie zonen, Koning Willem-Alexander, Prins Friso en Prins Constantijn.

De prinses van Oranje, Catharina-Amalia

Catharina-Amalia Beatrix Carmen Victoria Prinses van Oranje, is de eerste in de lijn van troonopvolging. De Prinses is op 7 december 2003 in Den Haag geboren als eerste kind van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Sinds de inhuldiging van de Koning op 30 april 2013 heeft Prinses Catharina-Amalia de titel Prinses van Oranje. De titel is voorbehouden aan de troonopvolger van de Koning(in).

De Prinses van Oranje woont samen met haar ouders en zusjes Prinses Alexia en Prinses Ariane in de Eikenhorst op landgoed De Horsten in Wassenaar en bezoekt daar samen met haar zusjes de Openbare Bloemcampschool.

Prinses Alexia

Alexia Juliana Marcela Laurentien, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau is op 26 juni 2005 in Den Haag geboren als tweede kind van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Prinses Alexia is tweede in de lijn van troonopvolging.

Prinses Ariane

Ariane Wilhelmina Máxima Ines Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau is op 10 april 2007 in Den Haag geboren als derde kind van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Prinses Ariane is derde in de lijn van troonopvolging.